Nieuwe Europese wetgeving maakt de oude CE-markering belangrijker dan ooit.

De CE-markering, twee halve cirkels waarvan de tweede een verticale streep heeft om zo de gestileerde letters CE te creëeren, is haast niet meer uit de winkelschappen weg te denken. Het staat voor de Franse woorden 'conformité européenne' (Europese Conformiteit), en is terug te vinden op producten van speelgoed en simpele elektronica tot gasfornuizen en medische apparatuur. Simpelweg betekent de aanwezigheid van het logo dat het product voldoet aan de Europese voorwaarden die voor dat soort goederen opgesteld zijn.

CE-logo

De CE-markering wordt sinds 1993 gebruikt op alle landen waarop de regels van de Europese Economische Ruimte (EER) van toepassing zijn, of landen die lid zijn van de Europese Vrijhandel Associatie (EVA). Buiten de EER en EVA vereisen ook Turkije en Groot-Brittanië dat producten waar dit van toepassing is het CE-logo gebruiken. Groot-Brittanië werkt sinds de Brexit aan een eigen versie hiervan, het UKCA logo (United Kingdom Conformity Assessed, Verenigd Koninkrijk Conformiteit Beoordeeld), maar houdt voorlopig vast aan het Europese CE-logo.

Het CE-logo wordt voor zoveel producten gebruikt, dat het waarschijnlijk niet eens meer opvalt. Toch is het een zeer belangrijk onderdeel van de Europese strategie om consumenten te beschermen tegen onveilige producten. Dit is zo belangrijk dat het zelfs strafbaar is om het CE-logo te gebruiken op producten die niet aan relevante voorwaarden voldoen, of om een eigen logo te gebruiken dat met het CE-logo verward kan worden. En hoewel het logo inmiddels ruim dertig jaar oud is, worden nog steeds nieuwe Europese wetten en regels ontwikkeld voor nieuwe categorieën producten die deze markering moeten hebben.

Nieuwe producten

De technologie staat niet stil, maar de Europese regelgeving ook niet. Onlangs zijn twee nieuwe richtlijnen toegevoegd waarbij producten die eronder vallen ook van het CE-logo moeten worden voorzien: de Cyber Resilience Act (Richtlijn Cyberweerbaarheid, CRA), die bepaalt aan welke verantwoordelijkheden de producenten van smart devices moeten voldoen om gebruikers een veilige gebruikservaring te geven, en de AI-act, die uiteenzet waarvoor en hoe artificiële intelligentie (AI) gebruikt mag worden in producten en diensten.

Dit betekent voor smart devices bijvoorbeeld dat ze geen standaard wachtwoorden mogen gebruiken, en dat producenten van deze apparaten verantwoordelijk zijn voor het leveren van regelmatige en tijdige updates om de beveiliging van deze apparaten op peil te houden. Voor AI-gedreven producten betekent het dat ze alleen voor bepaalde toepassingen gebruikt mogen worden, en dat producenten en aanbieders van deze diensten verantwoordelijk zijn voor het waken voor verantwoord gebruik van de gegevens van gebruikers.

Het CE-logo valt soms nauwelijks op, zeker met alle andere logo's en keurmerken die producten vaak moeten gebruiken. Toch blijft het voor consumenten belangrijk om hierop te letten. Het is dé manier voor Europeanen om in een oogopslag te zien dat de producten die ze kopen en gebruiken voldoen aan alle Europese wet- en regelgeving voldoen, ook in het geval van producten waarvan de risico's voor gewone gebruikers door hun nieuwigheid moeilijk in te schatten zijn.