Monitor digitale economie 2024 - Goedwerkende markten

1. Consumenten die producten en diensten aankopen via het internet voor privébruik

1. Consumenten die producten en diensten aankopen via het internet voor privébruik in %
IndicatorConsumenten die producten en diensten aankopen via het internet voor privebruikConsumenten die producten en diensten aankopen via het internet voor privebruik - hoogst scorende land (Noorwegen)
201879,9378,99
201981,3582,33
202086,684,98
202189,4791,57
202288,2191,97
202392,4192,41

Vrijwel alle volwassen Nederlanders doen  priveaankopen digitaal. In de afgelopen jaren is het aandeel consumenten dat online aankopen doet gestegen van 4  op de 5 in 2018 tot bijna 90% in 2022. In Europees vergelijkend perspectief ligt het aandeel consumenten dat digitaal aankopen doet in 2022 net iets lager dan in Noorwegen waar 92% van de consumenten aankopen digitaal doet.

Eurostat Brontabel als csv (1 kB)

2. Consumenten die gebruik maken van het internet voor het verkopen van producten en diensten

2. Consumenten die gebruik maken van het internet voor het verkopen van producten en diensten in %
IndicatorConsumenten die gebruik maken van het internet voor het verkopen van producten en diensten
201736,62
201835,11
201936,49
202036,97
202142,97
202241,43
202341,22

Het aandeel van de volwassen Nederlanders dat gebruik maakt van het verkopen van (tweedehands) producten en diensten is de afgelopen vijf jaren toegenomen van ruim 36% naar ruim 41%. In de coronaperiode heeft een substantiele toename plaatsgevonden.

Eurostat Brontabel als csv (1 kB)

3. Consumenten die gebruik maken van het internet voor het verkopen van producten en diensten

3. Consumenten die gebruik maken van het internet voor het verkopen van producten en diensten in %
IndicatorConsumenten die gebruik maken van het internet voor het vinden van informatie over producten en diensten
201788,39
201888,91
201989,36
202088,64
202190,61
202289,89
202395,33

Ook maken vrijwel alle volwassen Nederlanders gebruik van het internet voor het vinden van informatie over producten en diensten. 9 van de 10 consumenten zoeken in 2022 informatie, vergelijkbaar met de percentages voor de aankopen van producten en diensten.

Eurostat Brontabel als csv (1 kB)

4. Online aankopen, verkopers binnen en buiten de EU

4. Online aankopen, verkopers binnen en buiten de EU in %
IndicatorOnline aankopen, verkopers binnen de EUOnline aankopen, verkopers buiten de EU
202020,5817,08
202124,9720,64
202224,0113,59
202328,9717,91

De aankopen van producten en diensten online kan plaatsvinden bij binnenlandse verkopers of internationale verkopers. In de periode 2020-2022 is het aandeel van aankopen bij binnnelandse verkopers grofweg gelijk gebleven, maar kopen consumenten meer bij verkopers uit de Europese Unie dan van buiten de Europese Unie.

Eurostat Brontabel als csv (1 kB)

5. Internet aankopen - individuen die te maken kregen met problemen tijdens het kopen via een website of app

5. Internet aankopen - individuen die te maken kregen met problemen tijdens het kopen via een website of app in %
IndicatorInternet aankopen - individuen die te maken kregen met problemen tijdens het kopen via een website of app (3 maanden) voor privegebruikInternet aankopen - individuen die te maken kregen met problemen van fraude tijdens het kopen via een website of app (3 maanden) voor privegebruikInternet aankopen - individuen die te maken kregen met problemen van het vinden van informatie over garanties en andere rechten tijdens het kopen via een website of app (3 maanden) voor privegebruik
201724,483,118,18
2018
201934,83,389,25
2020
202146,823,6311,1
2022
202337,143,7213,73

Andere reeks 2019 en eerder.

Eurostat Brontabel als csv (1 kB)

6. E-commerce verkopen van bedrijven met 10 of meer werkenden (met minimale omzet aan e-commerce van 1%)

6. E-commerce verkopen van bedrijven met 10 of meer werkenden (met minimale omzet aan e-commerce van 1%) in %
IndicatorE-commerce verkopen van bedrijven met 10 of meer werkenden (met minimale omzet aan e-commerce van 1%)
201715,7
201817,1
201921,3
202019,5
202123,1
202224,9
202325,1

Naast de online aankopen van consumenten geeft de verkoop van producten en diensten door bedrijven inzicht in de ontwikkeling van de digitale economie. Van alle bedrijven (met uitzondering van de zeer kleine bedrijven) is het aandeel dat online producten en diensten verkoopt in de afgelopen jaren gestegen van bijna 16% in 2017 naar ongeveer een kwart in 2022.

Eurostat Brontabel als csv (693 bytes)

7. Aandeel e-commerce in omzet bedrijven

7. Aandeel e-commerce in omzet bedrijven in %
IndicatorAandeel e-commerce in omzet bedrijven
201714,6
201814,5
201913,9
202017,3
202118,9
202219,9
202319

Het aandeel in de omzet van bedrijven aan e-commerce is substantieel toegenomen in de afgelopen jaren, vooral in de corona periode. In 2017 was nog geen 15% van de omzet van bedrijven behaald uit e-commerce. In 2022 was dit aandeel gestegen tot praktisch 20%.

Eurostat Brontabel als csv (693 bytes)

8. Aandeel van online verkoop als % van totale omzet

8. Aandeel van online verkoop als % van totale omzet in %
IndicatorAandeel van online verkoop via eigen website of app als % van totale omzetAandeel van online verkoop via marktplaats als % van totale omzet
20175,51,7
20185,71,6
20196,71
20209,41
202110,11
202210,51,5
20238,81,1

Het aandeel van online  verkopen in de totale omzet van bedrijven is afgelopen jaren substantieel toegenomen. Opvallend is dat de groei voornamelijk gaat via de eigen websites of apps van bedrijven.

Eurostat Brontabel als csv (693 bytes)

9. Omzetontwikkeling internetverkopen: jaar op jaar groei

9. Omzetontwikkeling internetverkopen: jaar op jaar groei in %
IndicatorOmzetontwikkeling internetverkopen: jaar op jaar groei
201817,9
201917
202043,6
202124,9
2022-5,8
20231,1

Uit de jaar op jaar groei van de omzet van de detailhandel volgen double-digit cijfers tot en met 2021 waarna in 2022 sprake was een lichte daling van de e-commerce omzet in Nederland.

CBS Brontabel als csv (150 bytes)

10. Aandeel digitaal in advertentiemarkt

10. Aandeel digitaal in advertentiemarkt in %
IndicatorAandeel digitaal in advertentiemarkt
201858
201961
202066
202168
202269
202371

De verkoop van advertentieruimte voor het promoten van producten diensten kan plaatsvinden via verschillende offline en online outlets. Dit varieert van advertenties in bushokjes, op tv en via display op websites. In de afgelopen jaren is het aandeel van de behaalde omzet aan advertentieruimte in Nederland dat op digitale wijze is gedistribueerd toegenomen van 58% in 2018 tot 69% in 2021.

Deloitte, ViaNederland Brontabel als csv (447 bytes)

11. Omzet digitale advertentiemarkt

11. Omzet digitale advertentiemarkt in miljoenen euro's
IndicatorOmzet digitale advertentiemarkt
20171832
20181960
20192209
20202343
20213132
20223533
20233724

De omzet van de digitale advertentiemarkt in Nederland, te weten de verkoop van advertentieruimte op website, apps en social media is de afgelopen jaren toegenomen van de ruim EUR 1,8 mijard in 2017 naar ruim EUR 3,1 miljard in 2021, ofwel een jaar op jaar groei  tussen de 15 en 20%. Ruwweg 80% van deze omzet op de Nederlandse digitale advertentiemarkt wordt behaald door wereldwijde digitale aanbieders, in het bijzonder de big tech bedrijven Alphabet (Google) en Meta. Nederlandse aanbieders van digitale advertentieruimte zoals uitgevers en media-organisaties neemt een beperkt deel van de markt in.

Deloitte, ViaNederland Brontabel als csv (447 bytes)

12. Aandeel wereldwijde aanbieders en lokale aanbieders van digitaal adverteren

12. Aandeel wereldwijde aanbieders en lokale aanbieders van digitaal adverteren in %
IndicatorWereldwijde aanbiederLokale aanbieder
20218020
20227822
20237822
Deloitte, ViaNederland Brontabel als csv (447 bytes)

13. Omzet van publieke cloud markt in Nederland

13. Omzet van publieke cloud markt in Nederland in miljoenen euro's
IndicatorOmzet Software as a Service (SaaS)Omzet Platform as a Service (PaaS)Omzet Infrastucture as a Service (IaaS)
20171015308132
20181315408156
20191680539194
20202120708252
20212639922336
202231961182445

Het belang van clouddienstverlening voor bedrijven en burgers is een belangrijke graadmeter voor de  digitale economie.  De omzet aan publieke clouddienstverlening van aanbieders in Nederland is de afgelopen jaren gestegen van EUR 1.455 miljoen in 2017 naar EUR 4.823 miljoen in 2021. Dit betreft een meer dan verdrievoudiging in een periode van vijf jaar. Deze omzetgroei ziet zowel op de verschillende vormen van clouddienstverlening. 

Eurostat Brontabel als csv (606 bytes)

14. Marktaandeel cloudmarkt

14. Marktaandeel cloudmarkt in % marges
IndicatorAmazon Web Services (AWS)Azure (Microsoft)Google Cloud Platofrm (GCP)OracleIBMOverig
202030-3540-455-105-100-55-10

De concentratiegraad op de markt of markten voor clouddienstverlening in Nederland is hoog. De twee grootste aanbieders van clouddienstverlening behalen tussen de 70-80% van de omzet aan publieke clouddienstverlening.

ACM marktstudie clouddiensten Brontabel als csv (613 bytes)